Cruzamento

Mirosław Bałka

Cruzamento, 2007 Mirosława Bałki będące skrzyżowaniem dwóch korytarzy odnosi się do figury krzyża i jego symbolicznej cielesności. Horyzontalny układ rzeźby stwarza możliwość jej fizycznego odczucia. Na końcach czterech ramion znajdują się wejścia do metalowej struktury. Tuż nad nimi, w miejscu ran Chrystusa, umieszczone zostały silne wentylatory. Oglądający rzeźbę zostaje poddany ich opresyjnemu działaniu. Przejście przez konstrukcję, doświadczenie ograniczenia ciała, poprzedza akt jego symbolicznego oczyszczenia.

Forma rzeźby, przygotowanej do przestrzeni Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro, nawiązuje do najbardziej rozpoznawalnego symbolu tego miasta – górującego nad nim pomnika Christo Redentora na wzgórzu Corcovado.

 

Projekt wyprodukowano we współpracy z Vianapole Comunicacao (Rio de Janeiro)

Partnerzy: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (MAM do Rio de Janeiro)